RECEPCJA USTNA (rozumienie ze słuchu)

Student potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka.

  • Potrafi zrozumieć złożone informacje na tematy z życia codziennego albo zawodowego.
    Przykłady:
    • Potrafi, w trakcie przedstawiania nowego pracownika przez szefową, zrozumieć, jaki zakres prac i obowiązków ma ten pracownik przejąć.
    • Potrafi, podczas zwiedzania miasta, zrozumieć wszystkie ważne punkty wyjaśnień na temat powstania budynku i jego dalszej historii.
  • Potrafi zrozumieć większość informacji w zapowiedziach i ogłoszeniach.
    Przykłady:
    • Potrafi zrozumieć zapowiedzi w metrze dotyczące opóźnień lub zmian w rozkładzie.
    • Potrafi zrozumieć instrukcje w automatycznej informacji telefonicznej.
  • Potrafi dokładnie zrozumieć treść szczegółowych wskazówek i poleceń.
    Przykład:
    • Potrafi zrozumieć kolegę z pracy, który wyjaśnia plan podróży służbowej.
  • Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi na interesujące go tematy.
    Przykład:
    • Potrafi zrozumieć rozmowę innych studentów na różne tematy związane z życiem studenckim.
  • Potrafi zrozumieć istotne informacje w telewizji i radiu.
    • Potrafi, jako telewidz, ogólnie zrozumieć stanowisko i poglądy uczestników dyskusji telewizyjnej.
  • Potrafi zrozumieć treść wypowiedzi, wykładów, przemówień i prezentacji w dziedzinie swojej specjalizacji i zainteresowań, gdy tematyka nie jest dla niego całkiem nowa, a ich układ jest jasny.
    Przykład:
    • Potrafi, podczas szkolenia w firmie i demonstracji nowego produktu, zrozumieć główne punkty wypowiedzi i istotne zmiany w stosunku do innego, podobnego produktu.
  • Potrafi ogólnie zrozumieć argumentację w dyskusji na tematy fachowe, związane z jego zainteresowaniami.
    Przykład:
    • Potrafi, w czasie seminarium, śledzić argumenty przedstawiane przez kolegów w dyskusji oraz uporządkować poglądy dyskutantów.

RECEPCJA PISEMNA (rozumienie tekstu czytanego)

Student czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką.

  • Potrafi zrozumieć nowe tematy i szczegółowe informacje w tekstach ogólnych.
    Przykład:
    • Potrafi zrozumieć informacje w przewodniku turystycznym na temat powstania miasta albo budynku.
  • Potrafi szybko znaleźć pojedyncze ważne informacje w dłuższych tekstach.
    Przykład:
    • Potrafi szybko stwierdzić, czy dany rozdział w podręczniku lub specjalistyczny artykuł zawiera potrzebne informacje.
  • Potrafi zrozumieć większość ogłoszeń prasowych.
    Przykład:
    • Potrafi zrozumieć ogłoszenia o pracy, wynajmie mieszkania itp.
  • Potrafi zrozumieć artykuły i sprawozdania na aktualne tematy i rozróżnić fakty, sądy i wnioski.
    Przykład:
    • Potrafi, w artykule na temat korzystania z telefonów komórkowych podczas prowadzenia samochodu, zrozumieć, co przemawia za nowymi przepisami i co o tym sądzi dziennikarka.
  • Potrafi dość dokładnie zrozumieć informacje, argumenty i opinie w tekstach fachowych oraz związanych ze swoimi zainteresowaniami.
    Przykład:
    • Potrafi, w artykule w Internecie na temat swojej specjalności, znaleźć informacje o jej rozwoju i nowościach, zrozumieć szanse i ewentualne zagrożenia rozwoju technologii.
  • Potrafi zrozumieć instrukcje i wskazówki, które wykraczają poza dziedzinę jego specjalizacji i zainteresowań, jeśli dłuższe fragmenty mogą być wielokrotnie przeczytane.
    Przykład:
    • Potrafi, w opisie nowego skanera, odnaleźć i zrozumieć to, na co należy zwracać uwagę podczas jego składania i montażu.
  • Potrafi zrozumieć istotną treść umów prywatnych i zawodowych, a przy pomocy słownika także fachowe słownictwo prawnicze.
    Przykłady:
    • Potrafi, w umowie najmu pokoju w domu studenckim, zrozumieć prawa i obowiązki mieszkańca.
    • Potrafi zrozumieć główne punkty umowy najmu samochodu i warunki jego ubezpieczenia.
  • Potrafi zrozumieć istotne wypowiedzi w korespondencji, odnoszącej się do jego specjalizacji i zainteresowań.
    Przykład:
    • Potrafi zrozumieć nadesłane e-mailem pytanie do swojej firmy co do sposobów sponsorowania planowanej imprezy.
  • INTERAKCJA USTNA (udział w rozmowie)

    Student potrafi się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów.

    • Potrafi zacząć, podtrzymać i skończyć rozmowę na tematy jej/mu znane, takie, którymi się interesuje lub odnoszące się do życia codziennego.
      Przykład:
      • Potrafi rozmawiać o rodzinie, uczelni, wykształceniu, zainteresowaniach, podróżach i wydarzeniach bieżących.
    • Radzi sobie w sytuacjach, które mogą pojawić się w trakcie podróży.
      Przykład:
      • Potrafi omówić warunki uczestnictwa w wycieczce, telefonicznie potwierdzić spotkanie.
    • Potrafi wyrażać różne uczucia (zdziwienie, szczęście, smutek, zainteresowanie, obojętność) i na nie reagować.
      Przykład:
      • Potrafi wyrazić swoje zainteresowanie omawianym tematem z zakresu jego specjalności.
    • Potrafi coś zaproponować, wyrazić zgodę lub jej brak, doradzić.
      Przykład:
      • Potrafi udzielić koledze rady odnośnie zakupu wybranego sprzętu.
    • Potrafi pytać o opinię innych ludzi i wyrażać własne poglądy w rozmowach z przyjaciółmi i w rozmowach bardziej oficjalnych.
      Przykład:
      • Potrafi wymienić z kolegami poglądy dotyczące zajęć na uczelni, przedyskutować z organizatorem wyjazdu program wizyty studyjnej, pobytu na stypendium itp.
    • Potrafi o przekazać i zapytać informacje dotyczące spraw codziennych.
      Przykład:
      • Potrafi zapytać o drogę i podać szczegółowe wskazówki, gdzie się coś znajduje, przeprowadzić telefoniczną rozmowę dotyczącą wynajmu mieszkania.
    • Potrafi poprosić o objaśnienie lub sprecyzowanie tego, co powiedział rozmówca, potrafi wziąć udział w rozmowie lub dyskusji na tematy mu/jej znane, chociaż czasem może mieć trudności, ze sformułowaniem myśli. 
    • PRODUKCJA USTNA (mówienie)

      Student potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które go interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.

      • Potrafi jasno i szczegółowo omówić tematy związane ze swoją specjalizacją i zainteresowaniami.
        Przykład:
        • Potrafi dokładnie omówić swoją specjalizację na studiach i wyjaśnić, co uważa za szczególnie ważne w swojej praktyce zawodowej.
      • Potrafi jasno omówić aktualny stan własnych zainteresowań, podkreślić ważne punkty i istotne szczegóły.
        Przykład:
        • Potrafi, w rozmowie z przyjaciółmi, wyjaśnić, co było do tej pory szczególnie korzystne w jego pobycie na studiach.
      • Potrafi przedstawić opinie i argumenty innych osób oraz wyrazić swoje zdanie i argumenty.
        Przykład:
        • Potrafi, w dyskusji z przyjaciółmi, przekazać pogląd komentatora telewizyjnego i z nim polemizować.
      • Potrafi przedstawić w zrozumiały sposób przygotowaną przez siebie prezentację.
        Przykład:
        • Potrafi, w swojej grupie na kursie, przedstawić prezentację na temat obchodów ważnego święta w swoim kraju.
      • Potrafi sformułować przypuszczenia i opinie oraz przewidzieć ich możliwe konsekwencje.
        Przykład:
        • Potrafi, w rozmowie z kolegami, powiedzieć, co by zrobił, gdyby otrzymał ofertę pracy za granicą.
      • Potrafi streścić informacje zaczerpnięte z różnych źródeł i skomentować je.
        Przykład:
        • Potrafi zebrać informacje z kilku biur podróży i przedstawić zalety poszczególnych ofert.
      • Potrafi opisać kompleksowe procesy.
        Przykład:
        • Potrafi przedstawić, w jaki sposób chciałby opracować projekt.
      • PISANIE

        Student potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z moimi zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla niego dane wydarzenia i przeżycia.

        • Potrafi w jasny i prosty sposób opisać znane mu i interesujące go rzeczy.
          Przykład:
          • Potrafi napisać e-mail z krótkim wyjaśnieniem dla zaproszonego gościa na temat swojego miejsca zamieszkania.
        • Potrafi przedstawić swoje poglądy, plany i działania, oraz je uzasadnić lub wyjaśnić.
          Przykład:
          • Potrafi, napisać list motywacyjny uzasadniając dlaczego jest właściwym kandydatem na dane miejsce pracy.
        • Potrafi w prosty sposób opisać marzenia, cele i ambicje.
          Przykład:
          • Potrafi, w liście do szkoły językowej, opisać, czego oczekuje w związku ze swoim uczestnictwem w kursie.
        • Potrafi opisać sytuacje z życia codziennego w swoim kraju i wyrazić w nich swoje poglądy i osobiste sądy na ten temat.
          Przykład:
          • Potrafi, w wypracowaniu, napisać o aktualnej sytuacji studentów, o ich marzeniach i planach zawodowych.
        • Potrafi samodzielnie streścić nieskomplikowane teksty.
          Przykład:
          • Potrafi, korzystając z informacji źródłowej (np. internet), napisać krótki referat na interesujący go temat.
        • Potrafi w sposób prosty przedstawić zdarzenia lub opowiedzieć prostymi zdaniami historyjkę.
          Przykład:
          • Potrafi w liście do przyjaciela opisać, jak spędził poprzedni weekend i co się wydarzyło.
        • Potrafi sformułować proste ogłoszenie.
          Przykład:
          • Potrafi napisać ogłoszenie, że szuka pokoju we wspólnym mieszkaniu, podać dane na swój temat i swoje warunki.
        • Potrafi zrobić w użyteczny sposób notatki na znany sobie temat.
          Przykład: